علل پس زدن ایمپلنت دندان
نوشته شده توسط : noor

با وجودی که تعداد زیادی از ایمپلنت های دندان موفقیت آمیز بوده اند، اما علت دقیق این که چرا ایمپلنت دندان در برخی افراد با شکست مواجه می شود پیچیده است. کامپوزیت در رشت منابع تحقیقاتی محدودی در این زمینه وجود دارد ولی بسیاری از دندانپزشکان به شکل تجربی و آزمون و خطا، برخی از عوامل موثر در پس زدن ایمپلنت را شناسایی کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده مواردی چون نوع ایمپلنت، روش جراحی، آناتومی فرد، سلامت جسمی او، میزان میکروب هایی که در دهان فرد به طور طبیعی زندگی میکنند و شدت پاسخ التهابی سیستم ایمنی اثبات شده که در پس زدن ایمپلنت دخیل هستند. هر چند در حین انجام ایمپلنت می توان این موارد را کنترل کرد.

به طور کلی دو نوع پس زدن ایمپلنت وجود دارد: نوع اولیه و ثانویه. پس زدن اولیه ایمپلنت در سه تا چهار ماه آغازین کاشت ایمپلنت ایجاد می شود و به طور معمول به علت عدم جوش خوردن مناسب ایمپلنت و استخوان فک ایجاد می شود. در مواردی که فرد شرایط زیر را دارد، احتمال پس زدن اولیه ایمپلنت وجود دارد:

• بیماری های خود ایمنی

در افرادی که بیماری هایی چون دیابت و آرتروز دارند احتمال پس زدن ایمپلنت بسیار بیشتر است.

• داروهای بایو فوسفونیت

این داروها ممکن است رشد استخوان را به تاخیر بیندازند.

• گردش خون ضعیف

ممکن است به دلیل سیگار کشیدن و یا دارو باشد.

• فشار بیش از حد

معمولا به این علت رخ می دهد که فشار جویدن، به جای این که بین تمام دندان ها پخش شود؛ بیشتر روی دندان ایمپلنت شده است. علت این مشکل به علت قرار دهی نادرست تاج ایمپلنت است. در مواردی که فرد عادت به دندان قروچه دارد نیز این مشکل رخ می دهد.

• آلرژی

حساسیت به یکی از اجزای ایمپلنت ممکن است رخ دهد. از آن جایی که بخش ریشه ایمپلنت از تیتانیوم است و حاوی مقداری نیکل است و نیکل عامل ایجاد حساسیت در برخی افراد است. آلرژی به ایمپلنت به شکل حس سوزش در محل ایمپلنت حس می شود.

برخی علت های دیگری نیز وجود دارند مثل روش جراحی و عفونت ایمپلنت که به آن ها در این بخش می پردازیم.

جایگزینی اشتباه ایمپلنت در استخوان فک موجب شل شدن و یا شکست ایمپلنت خواهد شد. این مورد به ویژه در افرادی که بلافاصله پس از افتادن یکی از دندان ها اقدام به قرار دادن ایمپلنت دندان می کنند بیشتر دیده شده است. محل قراردهی ایمپلنت باید از بافت های مرده و عصب های دندان قبلی پاک شده و خود ایمپلنت هم باید کاملا استریل باشد.

در یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شده که کیفیت و کمیت استخوان فک مهم ترین عامل در این زمینه است.

• عفونت

سایر عوامل مثل وجود التهاب یا بیماری دندان و لثه در نزدیکی محل ایمپلنت خطر عفونت ایمپلنت می افزاید. جویدن مواد غذایی سفت نیز سبب ایجاد التهاب در دندان ها می شوند که این نیز باعث پس زدن ایمپلنت در ماه های اول می شود.

پس زدن ثانویه ایمپلنت معمولا پس از مرحله جوش خوردن ایمپلنت با دندان ایجاد می شود. پس زدن ایمپلنت در این موارد مشابه با سایر دندان ها است. مواردی چون لثه های ضعیف و بیمار، دندان قروچه کردن، سیگار کشیدن و ضعف سلامت عمومی، کیفیت استخوان فک و فشار بیش از اندازه جز عواملی هستند که سبب پس زدن ایمپلنت می شوند.

درمان پس زدن ایمپلنت

درمان ایمپلنت پس زده شده، به علت پس زدن ایمپلنت کاملا مرتبط است. در مواردی که عفونت لثه باعث آن شده، درمان به سادگی شامل تمیز کردن ایمپلنت و تمرکز روی افزایش سلامت لثه ها است. در صورتی که عفونت ایمپلنت در این موارد در همان مراحل اولیه شناسایی شود پیش آگهی بسیار مناسبی خواهد داشت. در مواردی چون آسیب و فشار بیش از حد به استخوانی که ایمپلنت در آن قرار گرفته ممکن است پیوند استخوان نیاز باشد. در صورتی که کاهش حجم استخوان سبب پس زدن ایمپلنت دندان شده پیوند استخوان جز گزینه های درمانی است. در برخی موارد ترجیه دندانپزشک، حذف دندان پس زده شده است.

اما در مواردی که دندان با استخوان فک پیوند خورده، حذف دندان موجب کاهش بیشتر استخوان فک و آسیب می شود. معمولا حذف ایمپلنت های فک پایین به نسبت فک بالا مشکل تر است. شرایط دیگری چون عرض و طول ایمپلنت، کشیدگی و عمق نفوذ آن باعث ایجاد پیچیدگی در حذف ایمپلنت می شوند. در برخی موارد، بلافاصله پس از حذف یک ایمپلنت می توان ایمپلنت دیگری را جایگزین کرد. این جاگذاری بلافاصله، در وقت و زمان فرد صرفه جویی خواهد کرد. وقتی حجم تخریب استخوان زیاد باشد امکان جایگزینی بلافاصله ایمپلنت وجود ندارد. در این موارد نیز، پیوند مجدد استخوان برای ایجاد حجم بیشتر ایمپلنت مفید است.

نشانه های پس زدن ایمپلنت

گذشته از دلایل زیادی که باعث بروز این مشکل می شود، نشانه های پس زدن ایمپلنت در بسیاری از افراد مشابه هم است. اگر درد شدیدی را در ناحیه دندان ایمپلنت شده حس کردید و یا حس ناخوشایندی داشتید احتمال پس زدن ایمپلنت وجود دارد. علاوه بر این التهاب لثه ها و یا شل شدن ایمپلنت نیز از نشانه های دیگر آن است.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

بهترین راه مراقبت از ایمپلنت دندان حفظ سلامت دهان و دندان است. روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و از دهان شویه های فاقد الکل استفاده کنید. برخی تغییرات کوچک در رژیم غذایی نیز احتمالا موثر واقع شود، برای مثال از شیرینی و غذاهای سفت دوری کنید. علاوه بر این، یکی از مهم ترین نکات مراجعه هر سه تا شش ماه به دندانپزشک است تا در صورت وجود هر گونه مشکل در مراحل اولیه شناسایی شوند.





:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: